Kies de beste band

Campagne zet in op groter bandenbewustzijn

Tijdens de AutoRAI op woensdag 22 april 2015 is de campagne 'Kies de beste band' gelanceerd. Deze breed gedragen actie is een initiatief van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu in samenwerking met verschillende belangenorganisaties uit de autobranche. Doel van deze publiekscampagne is het bandenbewustzijn bij de Nederlandse automobilist te vergroten.

Nederlanders zitten graag in hun auto. Bij de aanschaf ervan letten ze dan ook niet alleen op de kosten, maar ook op het merk, het model, de kleur en de accessoires. Banden zijn het enige contact van de auto met de weg en bepalen voor een groot deel de prestaties ervan. Een automobilist die op de best mogelijke autobanden rijdt kan jaarlijks flink wat euro's aan brandstof besparen en kiest voor veiligheid, duurzaamheid en minder milieubelasting.

Bandenbewustzijn vergroten

Het doel van de campagne 'Kies de beste band' is om het kwaliteitsbesef van banden bij de automobilist te vergroten. Er wordt niet alleen verwezen naar het bandenlabel, maar ook naar bandentesten die de overige prestatiecriteria beoordelen. De automobilist wordt geadviseerd een bandenspecialist te raadplegen om de beste band voor zijn auto te kiezen en bandenspanning en beschadigingen van de banden regelmatig te (laten) controleren. De website www.kiesdebesteband.nl bevat tips, factsheets en een animatie om automobilisten te helpen bij het onderhouden en kiezen van de beste band. In de communicatie wordt ook aandacht besteed aan de wijze waarop de branche milieubewust met gebruikte autobanden omgaat.

Veiliger, zuiniger en stiller rijden met de beste band

Kiezen voor betere en goed opgepompte banden is veiliger, omdat ze de remweg aanzienlijk verkorten. Het is zuiniger, omdat het branstofkosten bespaart en stiller, omdat ze voor een stuk minder geluidsoverlast zorgen.