
Er lijkt een interessante doorbraak te zijn bij UPTYRE, het project waarin tien partners uit de hele bandenketen werken aan hoogwaardige, circulaire bandenrecycling door devulkanisatie. De sleutel tot het succes ligt in veel scherper selecteren en scheiden van rubber nog vóór devulkanisatie begint.
UPTYRE werkt aan iets wat lang onhaalbaar leek: gerecycled rubber dat zó zuiver is dat het op grotere schaal opnieuw in autobanden kan worden toegepast. De eerste testproeven tonen een duidelijke kwaliteitsverbetering. Daardoor kan in potentie een sprong van ongeveer twee naar mogelijk tien procent bijmenging van gerecycled materiaal in nieuwe banden in zicht komen.
Volgens Michiel van Koeverden, Manager Regulatory Affairs Europe bij Apollo Tyres, is het "voor het eerst dat we zulke resultaten zien" – en noemt hij de ontwikkelingen "echt veelbelovend". Bij UPTYRE is veel energie gestoken in het extreem nauwkeurig scheiden en sorteren vóór devulkanisatie, met sensortechnieken die het 'rubber-DNA' van banden blootleggen. Daardoor ontstaat een schonere grondstof én een realistische route naar band-in-bandrecycling.
De volgende stap is opschaling. De technieken moeten niet alleen in het lab overtuigen, maar ook in de praktijk, waar duizenden kilo's rubber per dag worden verwerkt. Toch is de toon optimistischer dan hij in jaren is geweest: voor het eerst lijkt hoogwaardige circulariteit echt een stap vooruit te maken.
In het nieuwe RecyBEM magazine Band vertelt Michiel van Koeverden uitgebreider over deze doorbraak en wat dit mogelijk kan betekenen voor de toekomst van circulaire bandenproductie. Het eerste nummer verschijnt in het nieuwe jaar.