
Laat ik beginnen met een compliment. Een collega bij RecyBEM vertelde over z'n rijexamen en tot mijn genoegen werd hij door de CBR-examinator stevig aan de tand gevoeld over zijn banden. Niet alleen óf er rubber onder de auto zat, maar ook wat je daarmee moet: profieldiepte, bandenspanning, waar je dat checkt.
Ik moest even rekenen, maar het is inmiddels 28 jaar geleden dat ik zelf afreed. Destijds lachte de examinator me vooral bemoedigend toe en moest ik vooral veelvuldig in de spiegels kijken om in één keer te slagen. Tegenwoordig staan jongeren dus buiten al naast de auto een mini-APK'tje uit te voeren. Hulde. Echt. Maar... zou het niet tijd zijn voor de volgende stap?
We leven in een land waar het weer in één dag kan wisselen van herfst naar lente en terug naar Siberië. Daarom horen beginnende bestuurders ook íéts te weten over het verschil tussen zomerbanden, winterbanden en all-seasonbanden. En vooral: onder welke omstandigheden welke banden beter en minder goed presteren. Want het idee dat je met all-seasonbanden "lekker door de sneeuw kunt knallen" doet geen recht aan de betere prestaties op dit vlak door winterbanden. En dan ook nog eens met de verschillen in wetgeving in Europa. In Duitsland gelden in de winterperiode specifieke regels. Grip verdwijnt kennelijk sneller dan je "Winterreifenpflicht" kunt zeggen.
Dus, lieve CBR-examinatoren: jullie doen al veel goeds. Jullie laten jongeren stilstaan bij spanning, profiel en veiligheid. Fantastisch. Maar stel tijdens dat rondje om de auto ook eens die ene extra vraag: "Welke band ligt hier eigenlijk onder, en wat betekent dat voor grip en veiligheid in verschillende omstandigheden?"
Het hoeft geen college voertuigtechniek te worden. Maar één minuut extra bewustwording kan in hartje winter wél het verschil maken op een glad viaduct of in een onverwachte sneeuwbui in de Ardennen.
Als sector doen wij ons best om Nederland bandbewuster te maken. Het zou prachtig zijn als het CBR ons daarbij helpt... al is het maar door nog één vraag toe te voegen. En ach, wie weet steek ik zelf ook nog iets op. Want eerlijk is eerlijk: 28 jaar geleden wist ik daar waarschijnlijk ook veel minder van dan ik nu wil toegeven.
Joost Kester