Johan Reedijk onderneemt "vooruít"

BEM-circle nr. 3 juni 2021

Johan Reedijk investeert – midden in coronacrisis - in eigen verwerking en pyrolyse

"Vooruít ondernemen"

Een crisis biedt volgens Johan Reedijk (Reedijk Used Tyres en Banden XL, Dordrecht) eenvoudig gezegd, twee opties. "Je kunt afwachten en hopen dat het vanzelf beter wordt. Je kunt ook nieuwe afzetmogelijkheden en inkomstenbronnen ontwikkelen en als het ware 'vooruít ondernemen'." Reedijk kiest voor de tweede optie. Midden in de coronacrisis investeert hij in eigen verwerking en pyrolyse én in een webshop voor gebruikte en nieuwe banden. 

De ondernemer achter Reedijk Used Tyres en Banden XL heeft de afgelopen tijd niet stilgezeten. Natuurlijk keek ook Johan Reedijk aan het begin van de coronacrisis eerst met enige zorg naar de mogelijke gevolgen van een economie die op lage toeren draaide. Wat zou dat allemaal gaan doen met de inzameling en de afzet van gebruikte banden? Hoe zou Banden XL, het nieuwe bandenmontagebedrijf, een en ander doorstaan? Intussen is duidelijk: "We draaien goed en zijn – zoals altijd – optimistisch ingesteld", aldus Reedijk, die in de huidige coronacrisis ook geen reden ziet om pas op de plaats te maken met zijn investeringen in de toekomst van zijn bedrijven.

Partner in PYRO One

Zo werd Reedijk twee jaar geleden partner in Pyro One, dat pyrolyse installaties ontwikkelt en bouwt. In het Botlekgebied is op het terrein van Plant One intussen een fabriek verrezen waar uit autobandenrubber carbon black en pyrolyse-olie zal worden gewonnen. De fabriek, waarvan Reedijk dus medeaandeelhouder is, vormt een belangrijke nieuwe afzetmogelijkheid voor de banden die Reedijk Used Tyres inzamelt.

"De fabriek wint belangrijke grondstoffen terug uit autobanden, zoals pyrolyse-olie en carbon black", legt de immer enthousiaste Reedijk uit. "De carbon black kan worden ingezet als grondstof voor de bandenindustrie." De ambities van de betrokkenen bij de fabriek liggen hoger: de productie van 'poreuze carbon', van hogere kwaliteit.

Zelf shredderen

Belangrijk motief om mee te doen met het initiatief: de pyrolysefabriek zal voor een deel worden gevoed met de geshredderde banden van Reedijk Used Tyres, dat meedoet als min of meer exclusieve leverancier van PYRO One. Dat shredderen gaan ze in Dordrecht zelf doen, in binnenkort te installeren eigen verwerkingsinstallaties. "Ik heb de vergunningaanvraag voor de installaties ingediend. Tegen de tijd dat de fabriek in de Botlek draait, verwacht ik met verwerking van banden in Dordrecht te kunnen beginnen", meldt Reedijk. "Met de installatie shredderen en 'ontstalen' we de banden, waarbij het metaal uit de banden wordt verwijderd. Zo wordt rubber als rubbersnippers (chips) op de juiste maat aangeleverd bij de installatie in Rotterdam."

Procesverbeteringen

Het ontwikkelingstraject voor verwerking en pyrolyse verliep wat langzamer dan vooraf gehoopt. "Covid-19 heeft de ontwikkeling en bouw wat vertraagd. Ook zijn tijdens de bouw van de fabriek op het terrein van Plant One kansen benut voor procesverbeteringen, waarbij onderdelen van installaties zijn aangepast. Waarschijnlijk kan de installatie in de tweede helft van 2021 gaan produceren.

Zakelijk gezien zou je de investering in eigen verwerking en in deelname in PYRO One als een gewaagde beslissing kunnen zien, in deze onzekere tijden. Maar dat zien ze in Dordrecht anders. "We creëren een extra afzetmogelijkheid voor de banden die wij inzamelen, als grondstof voor een bewezen proces dat duidelijk toekomst heeft. De investering in de shredderinstallatie is zeker serieus. De afzetzekerheid is bedrijfseconomisch belangrijk. Wij zullen in Dordrecht ook flink aan de bak moeten om voldoende rubber chips voor de fabriek aan te leveren."

Veel belangstelling

Reedijk denkt ook al aan wat daarna komt. "Alle ogen zijn gericht op die fabriek, er is enorm veel belangstelling van derden om olie en carbon black af te nemen, maar ook om elders soortgelijke installaties te realiseren. Bandenfabrikanten, oliemaatschappijen, investeerders, de animo is groot. Een groot deel van de productie van 2021 is al verkocht aan afnemers. "

Johan Reedijk nam enkele jaren geleden met het lanceren van Banden XL al een stap, maar de verwerking- en pyrolyse-activiteiten zijn, zoals hij het zelf uitdrukt, "een flinke sprong". "Zo voelt het zeker. Mijn drijfveer is dat ik liever niet te afhankelijk ben van externe ontwikkelingen, ik neem het heft graag in eigen hand. Ik kreeg de kans en ben van nature altijd heel optimistisch over zakelijke ontwikkelingen. Ik wilde mij ook zeker niet in de put laten praten over de coronacrisis – zo zit ik niet in elkaar."

Pessimisme niet terecht

Reedijk benadrukt dat hij het pessimisme dat hij in de branche aantreft niet per definitie terecht vindt. "Bij ons is de verkoop van goede gebruikte banden aan afnemers in Afrika en Zuid-Amerika niet teruggelopen. Ik denk ook wel dat ik weet waarom: wij zijn vanaf dag één onze beloften nagekomen. We leveren al jaren de beloofde kwaliteit, goed georganiseerd en gedocumenteerd. Alle aandacht voor kwaliteit en betrouwbaarheid betaalt zich nu uit. We wilden nooit per se alleen
de goedkoopste zijn, wel de beste. Klanten moeten nu op afstand kopen, op basis van vertrouwen. En dat doen ze, gelukkig."

Nieuwe bestemming, tweede leven

Al met al is Johan Reedijk content met de ontwikkelingen van de laatste tijd. "Alle banden die wij inzamelen, krijgen bij ons een nieuwe bestemming. Ze krijgen een tweede leven via Banden XL of doordat ze in containers naar buitenlandse afnemers gaan. De rest wordt straks zo veel mogelijk in eigen beheer verwerkt voor toepassing in de pyrolysefabriek. Dat maakt het plaatje aardig compleet. Ik ben behoorlijk optimistisch over bandenrecycling in Nederland,
maar ik zie ook dat er meer afzetmogelijkheden moeten komen voor bandenschrot. We moeten met het rubber ergens naar toe. Wij hebben besloten de grote sprong voorwaarts te maken, met verwerking in eigen beheer en met pyrolyse. Zo pakken we er een stukje van de keten bij én voegen we waarde toe, door pyrolyse met PYRO One."