Rubriek: Bandenrecycling over de grens

BEM-circle december 2020

Door: Arjen van der Sar

1. Blackcycle: Kickstart voor bandenrecycling

Zeven industriële partners, vijf research- en technologieorganisaties en een innovatiecluster hebben elkaar gevonden in een Europees consortium, onder leiding van Michelin. Het samenwerkingsverband onder de naam BlackCycle wil met een budget van €16 miljoen – waarvan €12 miljoen steun uit het programma Horizon 2020 van de EU – de technische, milieu en economische belemmeringen voor bandenrecycling aanpakken.

Officieel heet het dat het project op zeer grote schaal de circulaire economie van banden mogelijk wil maken middels een innovatief proces voor de productie van nieuwe banden uit versleten banden.

De dertien partnerorganisaties beloven in de financieringsaanvraag dat het specifieke oplossingen gaat ontwikkelen om duurzame grondstoffen voor banden te produceren: van het inzamelen van versleten banden en grondstoffen selecteren tot pyrolyse optimaliseren, olie raffineren en beoordelen, ovenprocessen optimaliseren en de prestaties van duurzame banden beoordelen. De initiatiefnemers zijn blij dat het project van start kan gaan. Op voorhand melden zij dat geen enkele andere industriële sector een project van deze omvang voor het recycleren van producten heeft aan het einde van hun levensduur. BlackCycle trekt een grote broek aan: binnen vijf tot zes jaar moet in Europa bijna de helft van alle versleten banden worden verwerkt via deze cyclus.

BlackCycle tekent aan dat elk jaar wereldwijd 1,6 miljard nieuwe banden worden verkocht, wat neerkomt op meer dan 26 miljoen ton. Tegelijkertijd ontstaat er eenzelfde hoeveel-heid aan versleten banden. Die bieden een enorm, en slechts gedeeltelijk geëxploiteerd potentieel aan terug te winnen grondstoffen.

Het BlackCycle project beoogt het creëren, ontwikkelen en optimaliseren van een vol-ledige waardeketen - van versleten banden tot aan secundaire grondstoffen (SRM's: Secondary Raw Materials) - zonder in enig deel van de keten middelen te verspillen en met speciale aandacht voor de impact op het milieu. De SRM's worden gebruikt voor nieu-we personen- en bedrijfswagenbanden die in Europa en elders ter wereld op de markt zullen worden gebracht.

Meer informatie: https://www.michelin.com/en/press-releases/blackcycle-a-major-european-p...

BlackCycle organisatie

Het BlackCycle consortium is in vijf Europese landen gevestigd (Frankrijk, Duitsland, Zwitserland, Spanje en Griekenland) en omvat zeven industriële partners, vijf RTO’s en een innovatiecluster. Het wordt gecoördineerd door Michelin en heeft een bestuur met een directiecomité, een commissie voor clustersynergiën, en een commissie voor technische ondersteuning.
 

Hervé Erschler (woordvoerder Michelin) beantwoordt vragen van dit magazine

Waarom dit initiatief en waarom nu?
"De belangrijkste reden is onze ambitie om een zeer ambitieus doel te bereiken, namelijk om 100% van onze grondstoffen uit duurzame toeleveringsketens te halen. We hebben de rol van coördinator van het BlackCycle Project op ons genomen, omdat het een onderzoeksproject is dat deze ambitie versterkt.De betrokkenheid van Michelin bij recycling is zeker niet nieuw. Denk aan de activiteiten van Lehigh Technology dat deel uitmaakt van de Groep en die bandengranulaten omzet in hoogtechnologische micropoeders. Meer recentelijk heeft Michelin geïnvesteerd in het Scandinavische pyrolysebedrijf Enviro."
 
Is er een einddoel?
"De doelstellingen van BlackCycle zijn het leveren van een set van technologieën die het mogelijk maken om ELT's om te zetten in 100% herbruikbare high performance secundaire grondstoffen: carbon blacks, harsen en oliën. Ons doel is om 25% meer duurzame materialen in onze nieuwe banden te verwerken."
 

2. Wastefront bouwt gigapyrolyse fabriek in Engeland

De Noorse bandenrecycler Wastefront gaat een grote pyrolysefabriek bouwen in Port of Sunderland (UK), ten zuiden van Newcastle. Na voltooiing in 2022 zal dit mogelijk de 'groenste' fabriek voor de recycling van afvalbanden in het Verenigd Koninkrijk zijn.

InnovationOrigins meldt dat de fabriek aan de Engelse oostkust werk zal bieden aan 30 mensen. De onderneming wordt onder meer gefinancierd door de nationale ontwikke-lingsbank, Innovation Norway, en wordt gesteund door het Noorse TNO, Skattefunn.

In de fabriek worden twaalf pyrolytische reactoren opgesteld die de materialen van een band bij hoge temperaturen afbreken. Door pyrolyse zet Wastefront afgedankte banden om in vloeibare koolwaterstoffen, carbon black en warmte. De fabriek produceert 60 ton carbon black, de chemische bouwsteen in producten zoals banden en kunststoffen, waterfiltratie, printerinkt, verf, tandpasta en cosmetica. Ook produceert de fabriek 90 ton vloeibare koolwaterstoffen. Deze kunnen worden geraffineerd voor de productie van duurzame brandstofproducten zoals ethaan, propaan, butaan, diesel en benzine.

https://innovationorigins.com/nl/de-groenste- fabriek-voor-bandenrecycling-van-engeland-komt-uit-noorwegen/

3. Wereldbandenmarkt verdubbelt

De wereldwijde markt voor banden zal naar verwachting in de komende vijf jaar in omvang verdubbelen. In 2025 zal het aantal banden op aarde zo'n 2,7 miljard bedragen. Dat meldt het Global Tyres Industry rapport dat onlangs is gepubliceerd door het Britse Global Industry Analysts.

Het aantal banden groeit sterk, door verschil-lende oorzaken. Zo is er een sterke opleving gaande van de agrarische economieën in de wereld. Landbouwmechanisatie in veel landen zorgt voor een sterke vraag naar ban-den voor landbouwvoertuigen. Ook herstelt de bouwsector zich wereldwijd en is er een groeiende vraag naar banden voor bedrijfs-voertuigen in de logistieke sector.

"Recycling van banden is een belangrijk thema in de markt", meldt Global Industry Analysts in het rapport. "De EU neemt het voortouw bij de invoering van bandenrecyclingsystemen door de invoering van regelgevende mandaten. Het percentage van de bandenrecycling in de EU ligt rond de 95% en wordt gevolgd door Japan met 89% en Cana-da met 80%. Verder heeft de EU al een verbod op het storten van afval uitgevaardigd, een strategie die door verschillende landen in de wereld wordt gevolgd. Recycling in Europa is een enorme en lucra-tieve aangelegenheid en bedrijven investeren voortdurend in de ontwikkeling van innovatieve nieuwe recyclingtechnologieën", aldus het rapport.

https://www.reportlinker.com/p05379599/Global-Tires-Industry.html?utm_so...

4. Nieuw Canadese recyclingmethode op basis van siliconenchemie

Michael A. Brook, Chemistry Professor aan de McMaster Universiteit in Hamilton, Ontario, claimt een nieuwe, effectieve methode te hebben uitgevonden om autobanden te recyclen. De hoogleraar doet zijn ontdekking uit de doeken op de website van The Conversation.

In het laboratorium van zijn Brook Research Group van de McMaster University heeft deprofessor een efficiënt en mild proces ontdekt dat gebruik maakt van siliconenchemie om de zwavel-to-zwavelbonds, die banden bij elkaar houden, te breken. De siliconen snijden de zwavel-zwavelverbindingen selectief af, waardoor alleen organische ketens overblijven die gemakkelijk kunnen worden geïsoleerd en hergebruikt om nieuwe producten te maken.

"Dit proces, oorspronkelijk ontworpen om nieuwe siliconen te maken met behulp van zeer kleine hoeveelheden van een katalysator, is hergebruikt om de duurzaamheid van banden aan te pakken", zo meldt prof. Brook.

Het chemische proces bestaat uit het kleinsnijden van banden tot poeder. Door het materiaal met specifieke siliconen gedurende 45 minuten te verhitten bij 100 graden Celsius, wordt ongeveer 90 procent van het materiaal omgezet in een gemakkelijk te verwerken lichtgele olie. "De resterende stoffen - zoals anorganische koolstof, silica, metaal en polyester koord-vezels - worden gemakkelijk verwijderd door middel van filtratie."

https://www.reportlinker.com/p05379599/Global-Tires-Industry.html?utm_so...

5. BASF sluit grote pyrolyse-olie deal

BASF heeft een overeenkomst gesloten met New Energy, een Hongaars technologiebedrijf dat een pyrolyseproces voor rubberafval heeft ontwikkeld. Het chemieconcern gaat pyrolyse-olie van New Energy gebruiken als grondstof voor zijn chemische productie.

BASF heeft een overeenkomst gesloten met New Energy, een Hongaars technologiebedrijf dat een pyrolyseproces voor rubberafval heeft ontwikkeld. Het chemieconcern gaat pyrolyse-olie van New Energy gebruiken als grondstof voor zijn chemische productie.

BASF en New Energy gaan samen een haal-baarheidsstudie doen om de eigen pyrolys-etechnologie van New Energy aan te passen en zo de omzetting van andere kunststofaf-valstromen mogelijk te maken.

https://www.reportlinker.com/p05379599/Global-Tires-Industry.html?utm_so...