Caravan- en aanhangwagenbedrijven

BEM-circle december 2020

Sinds 2007 vallen ook caravan- en aanhangwagenbedrijven onder het Besluit beheer autobanden. Steeds meer bedrijven sluiten zich aan bij RecyBEM om invulling te geven aan hun wettelijke verplichting tot de betaling van de afvalbeheersbijdrage. Het zijn bedrijven die nieuwe of gebruikte caravans of aanhangwagens vanuit het buitenland op de Nederlandse markt zetten. Andere bedrijvenproduceren of assembleren caravans of aanhangwagens en kopen de banden daarvoor bij een buitenlands bedrijf dat geen lid is van de Vereniging Band en Milieu. Met hun komst bij RecyBEM weten we zeker dat ook van caravan- en aanhangwagenbanden de afvalbeheersbijdrage netjes wordt afgedragen.

Na een mailing in oktober heeft een twintigtal caravan- en aanhangwagenbedrijven zich als RecyBEM-lid gemeld en de verwachting is dat dit aantal nog flink gaat groeien. Een deel van de betrokken ondernemers heeft met terug-werkende kracht vanaf juli 2015 aangifte gedaan.

Immers: per 7 juli 2015 heeft het ministerie van I&W het RecyBEM-systeem algemeen verbindend verklaard (AVV). Dat betekende dat producenten en importeurs van autobanden, caravans en aanhangwagens de wettelijke afvalbeheersbijdrage dienen te betalen aan de Stichting Fonds Band en Milieu voor het aantal autobanden dat zij voor de eerste keer op de Nederlandse markt plaatsen. De AVV zorgt ervoor dat alle producenten en importeurs van autobanden, caravans en aan-hangwagens verplicht zijn om bij te dragen aan de kosten van inzameling en recycling van autobanden.

Veel verwarring

Maar... gebeurde dat dan niet? Als de AVV al sinds 2015 een feit was, waarom deden deze bedrijven dan al die tijd niet mee in het RecyBEM-systeem? Volgens Maarten Mastop, Branchemanager Caravan- & Camperbe-drijven en Aanhangwagenbedrijven bij de BOVAG, was er veel verwarring, met name over het begrip 'importeur'. "Sommige leden realiseerden zich niet dat de regels, die eigenlijk zijn geschreven voor importeurs, ook op hen van toepassing zijn. Zij zagen zichzelf helemaal niet als importeur, maar als dealer. Op basis van de regels vallen zij in het vakje 'importeur' en moeten ze toch de afvalbeheersbijdrage betalen. Wij hebben ze geïnformeerd over de regels en hoe deze uitgelegd worden. Intussen heeft een aantal bedrijven zich aangesloten bij RecyBEM."

Volgens Mastop zijn ongeveer 300 caravan- en camperbedrijven en 120 aanhangwagen-bedrijven aangesloten bij de BOVAG. "Het Besluit beheer autobanden is op slechts een deel van deze bedrijven van toepassing. Veel bedrijven voeren verschillende merken. Sommige merken nemen de afdracht van de bijdrage voor hun rekening, andere merken laten het aan de dealer over."

Mailing aan branche

Om daar duidelijkheid over te krijgen, stelde RecyBEM in een mailing aan bedrijven in de caravan- en aanhangwagenbranche in Nederland, drie concrete vragen. Krijgt u caravans en/of aanhangwagens van de fabriek uit het buitenland en wordt u rechtstreeks gefactureerd? Koopt u nieuwe of gebruikte caravans en/of aanhangwagens in het buitenland? Produceert of assembleert u caravans en/of aanhangwagens en koopt u hiervoor banden in het buitenland bij niet-BEM-leden? Ondernemers die één of meer van deze vragen met 'ja' beantwoorden, weten dat zij volgens de wet importeur of producent van autoban-den volgens het Besluit beheer autobanden zijn. "En u bent dan ook verplicht om de wettelijke afvalbeheersbijdrage autobanden af te dragen. Met de deelname aan het RecyBEM-systeem voldoen de caravan- en aanhangwagenbedrijven aan hun wettelijke verantwoordelijkheden en betalen zij de afvalbeheerbijdrage aan de Band&Milieu-organisatie."

Niet centraal geregeld

Dat wil caravanondernemer John van Vugt zeker. Zijn Caravancentrum Bovu in Andelst (bij Nijmegen) verkoopt onder meer de merken Hobby en Fendt. Bij de centraal georganiseerde import van nieuwe caravans uit Duitsland werd voor de banden niet automatisch een afvalbeheersbijdrage afgedragen. "Dat wisten wij niet, wij dachten dat het centraal geregeld werd. Maar nu hebben wij ons bij RecyBEM aangesloten en doen wij alles volgens de wettelijke regels", zegt Van Vugt, die benadrukt dat hij "netjes en correct zakendoen" belangrijk vindt.

Een beetje zuur is het wel, vindt de ondernemer. "Ten eerste omdat we met terugwerkende kracht een vergoeding moeten betalen over boekjaren die al lang zijn afgesloten. Nu komt alles op 2020 terecht, daar ben ik niet blij mee. Verder is het jammer dat de afdracht van de bijdrage niet centraal kan worden op-gelost. Ik hoop al jaren op een vermindering van de administratieve last, maar dit geeft alleen maar meer werk." Van Vugt benadrukt dat hij op zich positief tegenover de afval-beheersbijdrage staat. "Ik realiseer mij heel goed dat dit voor het milieu heel belangrijk is. Die banden moeten netjes worden ingezameld en verwerkt en dat kost geld. Prima, wij doen graag mee."

Ook Geert Copal van Copal Aanhangwagens in Goirle (bij Tilburg) heeft inmiddels aangifte gedaan, met terugwerkende kracht sinds 2015. "Daar kan ik mee leven. Maar het is wel jammer dat er vijf jaar overheen zijn gegaan voordat ons duidelijk werd dat we mee moeten doen. Niet dat ik daar een probleem mee heb, regels zijn regels. En wij houden ons daar aan." Het bedrag dat Copal moest afrekenen viel hem mee. "Het gaat met name om banden onder aanhangwagens die ik uit België importeer. Dat worden er wel elk jaar meer, dus in zekere zin ben ik blij dat wij nu afrekenen en niet nog eens twee of drie jaar later. Ik ben blij dat ik het nu met RecyBEM goed geregeld heb."