Warning message

This page has not been translated! You can use Google Translate to see an online English translation of this page.

Jan-Willem Schoehuijs: De nuchtere zakelijkheid van De Zwarte Band

BEM-circle december 2020

Doo: Arjen van der Sar

Jan-Willem Schoehuijs: "Gebruikte banden hebben toekomst"

Als je in Schagen over industrieterrein De Witte Paal rijdt, kom je volop kleine en grotere dienst-verleners en retailers tegen. Het is een bedrijvig gebied, waar je een kozijnenbedrijf, autodealers, schadeherstellers en een tuincentrum tegenkomt – en overal is de klant koning. "Ook bij ons. Die prijs- en kwaliteitsbewuste klant is ons bestaansrecht", zegt Jan-Willem Schoehuijs die met De Zwarte Band aan de zuidkant van het industriebedrijf huist.

De Zwarte Band is een familiebedrijf, gestart in 1991. "We zaten eerst bij een boer op het erf, maar daar konden we niet blijven. Bij de verhuizing naar het industrieterrein moest er ook een serieuze naam komen. Dat werd De Zwarte Band, want dat paste mooi bij De Witte Paal." We hebben het over een inzamelaar die in alle opzichten bescheiden is. Bescheiden in omvang, want buiten Jan-Willem zijn Masis Hose-pyan en Paschal Maas de enige medewerkers. Met z'n drieën doen ze alle voorkomende werkzaamheden, van de inzameling bij leveranciers tot keuren, selecteren, logistiek, telefonische verkoop en montage van goede gebruikte banden.

'On the road'

Bescheiden, want Jan-Willem is niet te beroerd om zelf de dagelijkse ronde met de vrachtwagen langs leveranciers van afge-dankte banden te doen. "Eerlijk gezegd... ik vind het een van de leukste dingen om te doen, die inzameling. Het contact met de mensen, het 'on the road' zijn. Ik zie en hoor veel, weet wat er speelt bij de garagebedrijven bij wie ik aan de deur kom." Dat doet Jan-Willem in heel Noord- en Zuid-Holland, tot iets voorbij Rotterdam.

Onder de adressen die de ondernemer aandoet, bevinden zich ook die van een aantal lease-maatschappijen. De beste banden die hij daar en bij garagebedrijven ophaalt, vinden hun weg naar Jan-Willems trouwe klantenkring. "Ik zie een duidelijke groeimarkt in gebruikte banden met weinig of geen gebruiksschade en met een goed profiel. Die is er altijd geweest en ik zie aan het aantal jongere klanten bij ons dat goede gebruikte banden toekomst hebben, letterlijk. Onze klanten komen bijna allemaal op aanbeveling, door mondreclame van familie, vrienden en kennissen die zeggen: wil je goede gebruikte banden hebben, dan moet je bij die jongens van De Zwarte Band zijn."

Bedrijfsvoering aangepast

Jan-Willem Schoehuijs geeft wel aan dat hij zijn bedrijfsvoering de laatste tijd wat heeft aangepast. "Ik richt me iets meer op goede, courante banden die wat sneller lopen. Beter dat dan de focus op duurdere banden die ik alleen voor een fikse prijs wilde verkopen. Het magazijn lag er op den duur vol mee, maar we hebben ze opgeruimd." Hogere omloopsnelheid en meer verkopen tegen een iets lagere marge, dat is de nieuwe strategie.

De nieuwe benadering zie je ook terug bij de export. "Dat deden we vroeger zelf, met eigen contacten in Afrika. Daar is op zich wel iets in te verdienen, maar het is veel werk en gaat soms niet zonder problemen. Om nog maar te zwijgen over de effecten van Covid-19. Dus hebben we ook daar het roer omgegooid. De banden die geschikt zijn voor export, breng ik naar een collega. Ik krijg natuurlijk niet de prijs die ik bij export gewend ben, maar ik ben van het werk en de zorg af – en ik heb direct mijn geld."

Nuchtere zakelijkheid

Zo runt Jan-Willem met een gezonde, nuchtere zakelijkheid zijn bedrijf: goede banden gaan de verkoop in, een deel is voor de export en de rest gaat tegen betaling naar een verwerker. "Verkoop en export zijn de inkomstenbronnen waar wij het mee redden. De inzamelingsvergoeding mag natuurlijk van mij altijd omhoog – hij is naar mijn idee wat zuinig berekend – maar ik wil daar niet te veel over klagen. Als de vergoeding tweemaal zo hoog zou zijn, dan zouden sommige inzamelaars het toch maar gebruiken om leveranciers geld toe te geven."

"Bovendien: het heeft geen zin om naar een ander te wijzen, we moeten zorgen dat we zelf de broek ophouden. Hoe? Door klanten goed en op betrouwbare wijze van dienst te zijn. Dat kweekt vertrouwen. Het schept een band met mensen die al jaren banden bij ons komen laten monteren. Als zij happy zijn, dan komen familie, buren en vrienden vanzelf mee, dat weet ik uit ervaring. Je mag verwachten dat gebruikte banden nog populairder worden, doordat consumenten inzien dat hergebruik goed is. En de toekomst? Ik dacht eerst dat Corona veel bedrijven in onze branche de das om zou doen, maar de ergste schrik van een half jaar geleden hebben we achter ons gelaten. We kijken vooruit."