
Hypermilen is een trend. Logisch, want bewust rijden is goed voor je portemonnee, zeker in een tijd zoals nu met hoge brandstofprijzen. Ook je banden hebben er voordeel van. Een goede motivatie om steeds bewuster te rijden en om te gaan met je banden, schrijft Joost Kester in zijn blog. Hij roept iedereen op om te gaan hypermilen.
Ik zal bekennen dat ik een paar maanden geleden nog nooit gehoord had van hypermilen. Toen ik begreep wat het betekent, wist ik: dat doe ik ook. Het beste voorbeeld was een paar jaar geleden op vakantie. In de slipstream van een vrachtwagen probeerde ik met een volle auto tijdens de zomervakantie in Frankrijk met een lege tank toch nog tien kilometer te overbruggen naar het dichtstbijzijnde tankstation. Het ultieme voorbeeld van hypermilen, want het is gelukt om niet met het hele gezin in de bloedhitte langs de weg stil te vallen.
Hypermilen is simpelweg het zo zuinig en bewust mogelijk rijden, met als doel het maximale uit elke liter brandstof te halen. Je auto laten uitrollen als je een rood stoplicht ziet aankomen, rustig optrekken, je snelheid gelijkmatig houden en je route goed plannen.
Het is allemaal niet spectaculair, maar wel effectief. En met de huidige brandstofprijzen meer dan welkom.
Automobilisten weten hoeveel impact hun rijgedrag ook heeft op de levensduur van hun banden. Wie rustig rijdt, zorgt ervoor dat de banden minder snel slijten. Hypermilen is dus eigenlijk ook een kleine bijdrage aan een circulaire economie. Dubbel winst dus: je portemonnee én de planeet.
En toch realiseer ik me dat je af en toe wat externe motivatie kunt gebruiken om steeds bewuster te rijden. Ik heb zelf een praktisch hulpmiddel: ik rijd met een ANWB-verzekering die mijn rijgedrag monitort via een kastje in de auto. Scherpe bochten, hard optrekken, abrupt remmen: het wordt allemaal geregistreerd. "Die straft mij voor foutief rijgedrag", zeg ik altijd met een glimlach. Een mooie manier om jezelf verantwoordelijk te houden.
Steeds bewuster willen rijden is goed. Dat is eigenlijk de kern van hypermilen: niet perfect zijn, maar elke rit een beetje bewuster. Want hoeveel liter brandstof verbruik jij eigenlijk per kilometer? En hoe lang gaat jouw bandenset mee?
Ik roep iedereen op: ga hypermilen. Niet morgen, maar vandaag. Je merkt het meteen in je brandstofverbruik, in je portemonnee, en als je het mij vraagt: ook in je rijplezier.
Joost Kester, directeur RecyBEM